Antymateria :
Normalna materia ale posiadająca przeciwny ładunek i moment magnetyczny. Po złączeniu materii i antymaterii następuje ich zamiana w energię i uwolnienie dużych strumieni gamma. Antymateria jest używana jako broń i jako skład energii, gdy wymagana jest nadzwyczajna gęstość energii.

Dowódcy :
Dowódcy posiadają ładunek antymaterii służący jako źródło energii, plany i nano-obrabiarki, które pozwalają im w kilka godzin zbudować cały kompleks wojenno-przemysłowy. Specjalna nano-technologia tworzy wirusy, które pozwalają na chwytanie inteligentów kierujących machiną wojenną przeciwnika. Nie mając nadziei na wsparcie po kilku dniach lub tygodniach od przebicia się przez galaktykę i wylądowaniu na planecie, dowódca musi ją podbić lub zostanie zniszczony.

Drobiazgowe zwycięstwo :
Jest to termin strategiczny określający sytuacje, gdy dowódca próbuje wystawić całe swoje siły przeciwko małemu odłamowi sił wroga. Siły dowódcy zwyciężając ponosząc małe straty i cały proces się powtarza. Ogólnie mówiąc, oficer powinien zdawać sobie sprawę z możliwości atakowanie małych grup wroga dużo większymi siłami.

Bomby głębinowe :
Bomby głębinowe są zazwyczaj wystrzeliwane z rakiet krótkiego zasięgu, które przenoszą broń w miejsce, w którym może znajdować się okręt podwodny. Bomby głębinowe uruchamiają swój pasywny sonar i powoli kierują się w stronę wrogiej łodzi podwodnej. Nie posiadają napędu, ich opadanie powoduje jedynie siła grawitacji. Gdy bomby głębinowe wyczuwają dostateczną bliskość celu, wywołują detonacje własnej głowicy antymateryjnej. Ogromna eksplozja przenoszona jest przez wodę i jeżeli została wywołana dostatecznie blisko, może zmiażdżyć dowolny okręt podwodny.

Dezintegrator :
Jest to najdoskonalsza z broni. Żadna materia fizyczna nie stanowi dla niej przeszkody. Działa na zasadzie nacisku na pole kwantowe siłą "gluonów", które utrzymują wzajemne wiązania atomowe. Materia ulega gwałtownemu samoczynnemu rozdarciu, uwalniając wodór, ciężki wodór i wyrzucając wolne neutrony. Jest to największa zaleta dezintegratora: niszczy wszystko i właściwie nawet ciężki pancerz nie zapewni przed nim osłony. Broń ta posiada jednak szereg wad: Po pierwsze materia ulega całkowitej dezintegracji uniemożliwiając odzysk metalu. Po drugie, broń ma krótki zasięg między innymi z powodu wrodzonych ograniczeń fizycznych wielkości projektorów, oraz częściowo z powodu osłabień atmosferycznych efektu. Najpoważniejszym ograniczeniem jest ogromna ilość energii potrzebnej do odpalenia broni. Użyteczną cechą tej broni jest to, że uszkadza ona wszystko, co stoi na drodze pocisku, tak wiec może zniszczyć kilka jednostek na raz, jeżeli stoją one blisko siebie.

Energia :
Energia jest pokazywana jedynie po zamianie jej na prąd elektryczny. Formy tworzenia energii przy pomocy energii o niskiej gęstości ( takie jak wiatr czy moc przypływów ) stały się bardziej efektywne, gdy skonstruowano urządzenia do gromadzenia energii. Dowódcy używają pierścieni superkondukcyjnych do składowania elektryczności bez strat oprócz małego wydatku na chłodzenia pierścieni.

Działa i pociski energetyczne :
Działa energetyczne są bardzo podobne do normalnych dział, poza tym, że wystrzeliwują pociski energetyczne. Pociski energetyczne są potężnymi laserami, które strzelają przez kilka sekund po czym zostają zamrożone w malutkiej siatce czasoprzestrzeni. Siatka ta zostaje wtedy wystrzelona w sposób podobny do działa taśmowego, ( ale przy użyciu próżni zamiast pola elektromagnetycznego ). Gdy pocisk energetyczny osiągnie cel, cała energia zostaje natychmiast uwolniona na mikroskopijnym obszarze. Nie ma pancerza, który wytrzymałby wytworzoną temperaturę, a strumień metalowy plazmy niszczy wnętrze celu. ( strumień plazmy jest we wnętrzu wywołany przez intensywne ciśnienie światła). Broń ta ma płaską trajektorię lotu pocisku i wyrządza szkody jedynie w trafionej jednostce.

Miotacz płomieni :
W przeciwieństwie od archaicznych miotaczy płomieni, nowoczesne miotacze wykorzystują strumienia plazmy, które mogą być wytwarzane nawet na planetach nie posiadających powietrza i tlenu. Strzelanie do celów w lesie jest bardziej efektywne, ponieważ płonący las dodaje własne ciepło do wytwarzanego przez miotacze.

Wrota galaktyczne :
Centrum podróży międzygalaktycznych są galaktyczne wrota. Pozwalają małym grupom ludzi na przechodzenie przez nie do nowego świata, umożliwiając kolonizacje galaktyki. Jakkolwiek od czasu, gdy ktoś musiał pompować wrota energią przez całe tygodnie, aby je otworzyć, po czym załamywały się one natychmiast po wprowadzeniu do nich kilku tysięcy kilogramów, wydawało się, że czysto militarny podbój założonych planet był niemożliwy. Stworzenie dowódcy całkowicie to zmieniło. Jeden dowódca posiadający nano-obrabiarkę i bezgraniczną potężną broń mógł spróbować podbić całą planetę.

Gauss :
Miernik siły magnetycznej. Działa Gausa używają pole magnetyczne do nadawania pociskom bardzo dużych prędkości.

Pociski kierowane :
Pociski kierowane posiadają skomplikowany pakiet naprowadzania, który pozwala im samoczynnie kierować się w stronę celu. Zwykle przenoszą małe ilości antymaterii.

Ciężki pancerz :
Wielokrotnie gęstszy niż jego starożytny odpowiednik, ciężki pancerz jest tak wytrzymały, że przy tym samym stopniu ochrony może mieć o wiele mniejszą wagę niż pancerz tradycyjny. Doprowadziło to do prawie uniwersalnego zastosowania go jako osłony we wszystkich jednostkach wojskowych. Jakkolwiek, jeżeli on sam lub otrzymujące go generatory są uszkodzone, następuje jego załamanie. Funkcjonuje on dzięki sztucznemu wzmacnianiu i kompresowaniu materii, tak aby cały pojazd stał się wielką bryłą.

Kbot :
Skrót od Kinetic Bio Organic Technology ( Technologia kinetyczno-bio-organiczna ). Jest to klasa maszyn wojennych wyróżniających się odnóżami krocznymi, które umożliwiają im poruszanie się w trudnym terenie; często posiadają podobną do ludzkiej strukturę fizyczną. Do poruszania swoimi kończynami używają one chropowatego sztucznego materiału zwanego memkompozytem.

Lasery :
Ogólna nazwa każdego rodzaju broni wytwarzającej strumień energii. Tak jak tradycyjne lasery świetlne, wykorzystują one również wiązki materii i pseudostrumienie bosonu.

Działa Świetlne :
Jest to ukierunkowany strumień naładowanych anty-barionów, który może przebic ciężki pancerz bardziej efektywnie niż ładunki elektryczne.

Linia wzroku (LoS) :
Jeżeli jakaś jednostka może widzieć inną jednostkę, oznacza to, że pomiędzy nimi jest linia wzroku. LoS może zostać ograniczona przez wzniesienia.

Memkompozyt :
Jest to akronim - rozciągany wielokrotnie materiał mezokompozytowy. Jest również znany jako "pamiętający" kompozyt, ponieważ zapamiętuje swój oryginalny kształt po rozciągnięciu. Działa zarówno jak mięśnie jak i ścięgna kończyn kobotów.

Metal :
Nano-boty są wytwarzane z metalu. Gdy niemetalowe elementy używane do budowy nano-botów są używane w masowej ilości, rzadkie elementy, które ograniczają produkcje, są gamą ciężkich metali, tak więc surowiec potrzebny do budowy nano-bayów znany jest jako metal.Metal nie jest pokazywany na wyświetlaczu dowódcy dopuki nie zostaje on zamieniony na gotowe do teleportacji nano-boty.

Mikron :
Mikrometr, jedna milionowa metra. Większość nano-botów jest mniej więcej wielkości mikrona.

Moho :
Skrót od nieciągłości Mohorowicza. Jest to granica pomiędzy skorupą i płaszczem planety. Ekstraktor metalu Moho wwierca się na głębokość 10 - 50 km, aby znaleźć źródła metalu i rzadkie elementy.

Nano-obrabiarki :
Malutkie roboty ( 10 mikronów wysokości ) są wtryskiwane do napędzanego szkieletu. Znają one wszystkie miejsca, do których mogą się podłączyć ( czy też mogą być kierowane przez potężne systemy inteligencji wewnątrz nowej jednostki ) i gdy tylko osiągną swoją pozycje, topią się tworząc jednolity metal. Następnie ma miejsce druga część procesu nano-obróbki, w której wysoce wyspecjalizowane nano-boty wyszukują doskonałą lokację do stworzenia na szkielecie połączeń optycznych, systemów broni,, inteligencji i innych wewnętrznych komponentów. Jeżeli tylko istnieją tego plany , wszystko może zostać stworzone przy pomocy nano-obrabiania.

Nano-Bot :
Nano-bot jest robotem, który ma elementy wielkości rzędu nanometrów. Oznacza to, że ich elementy stworzone są z pojedynczych atomów lub grup atomów. Te malutkie roboty mogą być używane w dużych ilościach do budowy dowolnych obiektów.

Ruda :
Jest to termin ekonomiczny. Każde złoże mineralne warte wybudowania uznawane jest za rudę. Złoże rudy jest doskonałym miejscem do umieszczenia ekstraktora metalu i wygląda jak chropowata cześć lśniących skał. Im więcej jest widocznych lśniących skał, tym lepsze złoże rudy.

Działo plazmowe :
Wystrzeliwuje kuliste pole siłowe razem ze ściśle dołączonym ładunkiem plazmy skompresowanej 10.000.000 razy. Gdy kula siłowa trafia w cel. Pole siłowe rozchodzi się na boki i plazma przepala jego pancerz. Zwyczajne ciepło i szok termiczny mogą spowodować zniszczenie celu. Ciężki pancerz jest wrażliwy na wysokie temperatury i wielokrotne trafienie z działa plazmowego może spowodować jej zniszczenie. Działa plazmowe mogą być bronią bezpośredniego rażenia lub też ich pociski mogą być używane przez artylerię przy strzelaniu ponad wzgórzami.

Rakiety :
Jest to ogólna nazwa dużego wachlarza systemów uzbrojenia. Generalnie rzecz biorąc, maja one przeprogramowaną ścieżkę lotu, chroniąc je przed ogłupieniem przez zwyczajne maskowanie lub elektroniczne zakłócanie, które posiada prawie każda jednostka. Przenoszą one większe ładunki niż mądrzejsze pociski rakietowe i ładunek ten to zazwyczaj mała ilość antymaterii.

Pociski "Starbust" :
Pociski te są wystrzeliwane stosunkowo powoli i posiadają praktycznie pionową trajektorię lotu. Gdy osiągają one szczyt trajektorii, " spoglądają " w dół i wyszukują cel. Ustawiają się i wystrzeliwują drugi człon rakiety hipergolowe. Posiadają przyspieszenie przekraczające 100 G, uderzają one w górę celu jak meteor. Maja niewielki ładunek antymaterii. Taktycznie rzecz biorąc, pociski rakietowe " Starbust " wypełniają funkcje starych moździerzy. Mogą być wystrzeliwane przeciwko jednostkom znajdującym się wewnątrz głębokich kanionów i są skuteczne w zwalczaniu małych szybkich jednostek, które mogą uniknąć trafień innymi rodzajami broni.

Torpedy :
Torpedy to bardzo szybkie pociski rakietowe zaprojektowane do użytku pod wodą. Torpedy poryszają się w wodzie indukując w otaczającej je wodzie pseudoelektryczne ładunki i wyciągają się do przodu dzięki zdwajaniu tych ładunków na własnej " skórze ". Używają one ładunków antymaterii do wywoływania ogromnych eksplozji.

VLoT :
Skrót od Vertical Take Off & Landing ( pionowy start i lądowanie ). Jest to oznaczenie nadawane samolotą potrafiącym pionowo lądować i startować. Pojazdy takie są elastyczne w działaniu, ponieważ nie muszą stacjonować w pobliżu pasów startowych.